Vores madspild er en rigtig stor belastning for miljøet, og samtidig er det dyrt for os, at smide meget mad ud. De fleste vil også gerne mindske deres madspild i hverdagen, men hvordan kan man lige gøre det? Der kommer et par tips her.

Læg en madplan

For at have overblik over hvor meget mad du skal bruge, er det essentielt at have en madplan. En madplan kan give dig et langt bedre overblik over ugen. Når du laver din madplan, er det en god idé at kigge hvad du allerede har i køleskabet og få det inkluderet i madplanen – det er første skridt til at undgå for meget madspild.

Der er mange fordele ved at lave madplanen, heriblandt at du kan koordinere din kost meget bedre, når du sidder og laver madplanen. Du kan måde fx lægge en madplanen med kost, der er godt for dit helbred.

Du kan også lægge en speciel kostplan efter hvis du fx gerne vil spise fødevarer, der er gode for dine knogler og tænder som fx kalcium. Vi skal have vores tænder hele livet, og det er derfor vigtigt, at du passer godt på dine tænder. Hvis der er noget galt, kan du dog altid finde en god og billig tandlæge, så der kommer styr på dine tandproblemer.

Gem rester

Tip nummer to til at undgå for meget madspild, er at gemme dine rester. Rester er tit perfekte som frokost den næste dag eller som supplering til aftensmaden den følgende dag. Hvis du gemmer dine rester, og husker at spise dem, kan du undgå meget madspild.

Hvis du ikke tror, du kan nå at spise dine rester de første par dage, kan du overveje at fryse det ned. Meget mad kan sagtens holde til at blive frosset ned, og så har du nem mad til en anden dag.

Hav altid en indkøbsliste med

Det sidste tip i denne omgang, er til når du er ude at handle ind. Når du skal ud og handle dagligvarer, er det altafgørende at have en indkøbsliste med.

Når du skal lave din indkøbsliste, er det samtidig vigtigt at du kigger i dit køleskab og de andre køkkenskabe så du har styr på hvad du har i forvejen, så undgår du at købe noget, som du allerede har på lager.

Når du har lavet indkøbslisten gælder det om at følge den, og ikke købe for meget andet, som ikke står på listen. Supermarkederne gør alt hvad de kan, for at lokke os til at købe mere end vi havde planlagt, og det er farligt for madsplidskontoen. Når du køber noget, som ikke stod på listen, er det ikke sikkert at du får det brugt, og det kan være det ender med at du må smide det ud.

Samtidig skal du også passe på supermarkedernes ”2 for” tilbud, som også er lavet til at få os til at købe mere. Men det er sjældent du rent faktisk har brug for 2 eller 3 af varen lige nu, og så er det ikke altid, at du sparer så mange penge, som supermarkedet får det til at se ud som.

Køb rigtigt ind

Klart, lever du af junkfood og andre madvarer med hurtig energi og kalorier, så bliver du ofte sulten og køber mere ind. Der er faktisk penge og tid at hente, hvis du køber rigtigt ind. Fibre er godt og alt, som ellers mætter din mave.

Noget af det nyeste er de såkaldte Superfoods eller noget så banalt som loppefrøskaller (læs om dem her). Sidst nævnte kan du bruge i alt slags mad, særligt bagning.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *