Miljøet er vigtigt for os. Alle har et ansvar, når det kommer til at passe på vores elskede moderjord. På det personlige plan kan selv de helt små ændringer i hverdagen, betyde meget i det lange løb. Ting mange ikke tænker over i hverdagens stress og jag, som f.eks. at sortere skralden ordentligt eller tage cyklen på arbejdet i stedet for bilen, kan rent faktisk gøre en forskel.

Hver dag minder nyhederne og sociale medier os om, at vi skal tænke over enhver beslutning vi tager, når det kommer til emner som bæredygtighed og CO2-udledning. Og det er godt. Det er vigtige emner, som nu også virksomheder åbner mere og mere op for. Vi ser i dag hos flere virksomheder og organisationer en stigende interesse for bæredygtighed, hvilket er et lyspunkt i en verden, hvor vi hver dag bliver mindet om forskellige skrækscenarier, der en dag kan udspille sig, hvis vi ikke værner bedre om vores omgivelser. Læs videre i denne artikel, og du vil få et indblik i, hvordan virksomheder indarbejder bl.a. bæredygtighed i deres daglige strategier og identitet, og hvorfor dette også har betydning for dig.

 

CSR: En populær strategi med bæredygtighed i højsædet

Som kort nævnt tidligere, ser vi at flere virksomheder så småt omstiller deres identitet. Der bliver dagligt konkurreret om, hvem der er mest bæredygtig, hvem der klarer sig bedst og dermed er den stærkeste modspiller blandt konkurrenterne. I den forbindelse tænker du måske nu: ’er det virkelig nødvendigt for alle virksomheder at tænke grønt, og hvorfor betyder det noget for mig, som privatperson?´ I det lange løb kan det rent faktisk betale sig at omstille en virksomheds principper, hvor en rød tråd mellem samfundsansvar og ren forretning får et større fokusområde.

Husk på, at det virksomheder gør, ikke blot er vigtigt internt i organisationen, men i nogen grad også kan have en indflydelse for dig som forbruger eller kunde, når du vælger bestemte produkter eller støtter en bestemt organisation. En virksomhed er ikke længere ’bare’ en virksomhed, men kan være ledende pragteksemplarer på, hvordan vi sammen kan hjælpe hinanden og vores miljø. En vældig populær og meget kendt strategi, som mange virksomheder i dag gør brug af, er derfor CSR-strategien.

 

En velgennemtænkt CSR-strategi, der støtter nogle gode formål, kommer ikke kun forretningen og formålet til gavn, men også forbrugeren. For hvem ønsker ikke at gøre noget godt ved at handle eller støtte ens foretrukne organisation eller virksomhed, og samtidig støtte et godt formål? En god CSR-strategi indarbejder principper, der fremadrettet bliver en naturlig del af en virksomheds identitet. Mange elementer kan spille ind i sådan en strategi. Alt fra socialt til miljømæssigt ansvar kan være fokuspunkter for en god CSR-strategi, så længe de skaber en værdi for mennesker og/eller miljøet. Dette ses bl.a. hos Danske Spil i denne artikel, hvor en del af deres overskud, leveres til gavnlige formål. Danske Spil er en stor virksomhed, som de fleste kender til. Det viser, at der ingen grænser er for, hvilken type virksomhed eller organisation, der kan inkorporere CSR i deres eksempel på en kendt dansk virksomhed, der bruger CSR-strategien. Alt fra virksomheder med fokus på online-spil og gambling til tøjforretninger kan benytte sig af dette. Og det er kun positivt.

 

Vedvarende frem for midlertidige løsninger

Danmark klarer sig godt, når det kommer til bæredygtighed, klima og miljø. Vi er bl.a.  verdenskendte for vores vindmøller som vedvarende energiform, og hermed bekæmpelsen af det voksende CO2-udslip. En stigende interesse for bæredygtig er vigtig, og hjælper fremadrettet med at udforske alternative og vedvarende løsninger, der skal hjælpe beskytte vores miljø. Husk derfor at tænke grønt, uanset om drejer sig om din egen virksomhed eller dine trygge rammer derhjemme. Sammen kan vi gøre en forskel.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *