De fleste har styr på at fysisk aktivitet byder på mange fordele for kroppens sundhed, når det kommer til det fysiske aspekt. Men vidste du også at motion byder på mange fordele for din hjerne?

Løb din hjerne stærk

Der er mange fysiske aktiviteter, som du kan kaste dig ud i for at opnå et stærkere mentalt helbred. Du kan fx forbedre din hjernes funktioner ved at begynde med at løbe. Du kan endda investere i et sportsur til din aktive hverdag og nyde dets funktioner og aktiviteter. Læs mere på bladetmomentum.dk om hvordan du fx kan få styr på løbeturen med et sportsur.

Reducer stress med motion

Der er mange fordele ved motion, som kan hjælpe i kampen mod stress, som mange danskere døjer med. Først og fremmest har fysisk aktivitet en afstressende effekt og selvom du måske bruger en del energi på at løbe, så giver motion også energi. Derudover giver motion bedre søvn, hvilket giver hjernen mere ro og det kan hjælpe dig utroligt meget i hverdagen.

Det forbedrer din hukommelse

Når du oplever en øget blodgennemstrømning takket været din fysiske aktivitet, så gavner du også hjernen. Den fysiske aktivitet hjælper med at transportere passende mængder ilt rundt omkring i din krop og det aktiverer dine hjerneceller, så de kan udføre sine respektive funktioner. Det hjælper dig med at blive mere mentalt koncentreret. Derudover hjælper den fysiske aktivitet også med at udvikle de nye celler og det forbedrer såvel hukommelse som indlæring.

Du forbedrer dit selvværd

Når du er i god form, så vil du typisk få et bedre selvværd ved at være tilfreds med din krop. Men fysisk aktivitet er også med til regelmæssigt at stimulere det frontostriatale kredsløb i hjernen. Jo stærkere det område er, jo bedre selvværd vil du opnå.

Vedligehold en ung hjerne

Når du er fysisk aktiv udløser du gener og vækstfaktorer, som er med til at forynge din hjerne. I denne proces modtager din hjernestamme signaler om skabe flere neuroner og dine satellit muskelceller genererer flere muskelceller. På den måde sørger dine neurotransmittere og muskelfibre at holde din hjerne biologisk ung.

Undgå neurodegenerative sygdomme

Den fysiske aktivitet beskytter også mod neurodegenerative sygdomme som fx Alzheimers og Parkinsons og hvis du sørger for at de nye neuroner stimulerer hukommelsen i hippocampus hver dag, så kan du gøre en aktiv indsats imod at forhindre slagtilfælde og forringelse forbundet med alderdom.

Husk en varieret kost

Som de skriver på runyourlife.dk er træning vigtig, men det er også vigtigt at du har en varieret og sund kost. Du skal blandt andet huske på at få nogle kulhydrater i kroppen inden du tager op til træning, så du kan præstere bedst muligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *